Nederlands leren in het leven van alledag

  • Dinsdag 8 januari 2019

Nederlands leren in het leven van alledag

Taallessen en huiswerkbegeleiding in Copernikkel

 

Foto: Olaf Smit 
Tekst: Wim van Deurzen

 

‘Het kind dat altijd zat te tobben met lezen en schrijven zie je steeds meer zelfvertrouwen krijgen. De tiener kan weer beter mee op school en de anderstalige bewoner van Boschveld weet zich meer en meer in het Nederlands te redden. Wat is er mooier?’ vraagt Boukje de Ruijter, pionier van de taallessen en huiswerkbegeleiding in Copernikkel, zich af. ‘Niets toch.’

 

Een kleine vijf jaar geleden, toen ook werkwinkel Copernikkel aan de Copernicuslaan in Boschveld van start ging, gaf Boukje haar eerste leerlingen taalles en huiswerkbegeleiding. ‘Op dit moment heb ik drie kinderen in groep 8 en drie tieners die net met de middelbare school zijn begonnen. Enkele kinderen komen vanaf het begin bij mij. Het is geweldig leuk om te doen. Je bent samen met de kinderen en tieners o zo trots als ze overgaan, een vervolgopleiding beginnen en steviger in de wereld staan.’

Huiswerkbegeleiding Copernikkel BoschveldBoukje geeft huiswerkbegeleiding aan één van 'haar' kinderen.

 

Mooi meegenomen
Naast de huiswerkbegeleiding van Boukje geven nu vier vrijwilligers taalles: Marieke Cremers, Fons Brenninkmeijer, Igor Zevenbergen en Stanly Oomen. Fons: ‘. Aan drie groepen met in totaal zo’n dertig mannen en vrouwen uit Boschveld en de directe omgeving die in Afrika, Azië en Oost-Europa zijn geboren. Zij komen wekelijks bij elkaar. Stanly draait nog even met Igor mee en de laatste zorgt voor de afstemming onderling. We hebben allemaal een onderwijsachtergrond. Dat is mooi meegenomen.’

 

Het vertrekpunt
‘We zien taal als het gereedschap om je in de samenleving staande te houden, mee te kunnen doen en vooruit te komen. Wij luisteren naar de deelnemers en zij vertellen ons wat ze willen leren. Dat is het vertrekpunt. Werkwoorden en lidwoorden zijn vaak een struikelblok, die geven we dus veel aandacht. We houden natuurlijk rekening met ieders niveau, want de een is verder dan de ander of leert sneller of minder snel. We hebben deelnemers die nooit op school hebben gezeten tot mensen die de universiteit hebben doorlopen. Het zijn mensen die hier wonen als vluchteling, als statushouder of bezig zijn met hun inburgeringscursus. Een kleurrijke mix van allerlei nationaliteiten.’

 

Handen en voeten
‘Daar komt bij,’ vult Igor aan dat we leren van alledaagse dingen om ons heen. Taal waar je wat aan hebt en die aansluit bij de belevingswereld van de deelnemers. Ik houd vaak gesprekken over zaken die in het nieuws zijn of de deelnemers bezighouden, zoals de Syrische meneer die in zijn geboorteland bijen had. Fons en Marieke gaan er vaak op uit. Leren in de praktijk. In de winkel en de apotheek. Bij de bibliotheek of op bezoek naar de Sint Jan. Door samen koekjes te bakken waarvoor Marieke haar dochter Milena had gestrikt. Alledaagse gebeurtenissen die prima geschikt zijn om Nederlands te leren. Ervaringsleren, zeg maar. Zo krijgt de taal handen en voeten en dat leert veel beter.’

 

Ervaringsleren bij de Taallessen van Copernikkel in Boschveld
De groep van Fons op bezoek bij de speciale afdeling voor anderstaligen in de Bossche bibliotheek. Daar zijn allerlei boeken en audiovisuele materialen te vinden om het Nederlands beter onder de knie te krijgen. (Foto: Fons Brenninkmeijer) 

 

Ze bloeien op
‘In tegenstelling tot de andere taalbegeleiders geef ik de kinderen en tieners individueel huiswerkbegeleiding,’ legt Boukje uit. ‘Eén op één. Zo zijn ze minder afgeleid en krijgen ze meer aandacht. Voor de kinderen in groep acht gaat het om taal en rekenen, de tieners op de middelbare school komen vaak met vragen over Engels, Frans en Mens en Maatschappij. Ik steek er ook nog wat van op. Sommige weetjes zijn in de loop der tijd een heel eind weggezakt. Het is zo leuk en dankbaar om te doen. Naast betere resultaten zie je de kinderen en tieners opbloeien.’

 

Wat wil je meer
‘Je krijgt er heel wat voor terug,’ vindt ook Igor. ‘Het goede gevoel om een ander te helpen bijvoorbeeld, maar ook als je ziet dat de deelnemers plezier krijgen in leren. Dat ze zelfverzekerder zijn en meer mee gaan doen in de wereld om hen heen. Dat is prachtig. Daar doe je het voor. En dan is het ook nog eens gezellig. Wat wil je meer?’
Fons tot slot: ‘Bij Copernikkel is regelmatig vraag naar taallessen en huiswerkbegeleiding. Daarom zijn we altijd wel op zoek naar taal- en huiswerkbegeleiders voor kinderen, tieners en volwassenen die zonder uitzondering erg enthousiast en leergierig zijn. Ik kan het iedereen aanraden.’

 

Oproep van de Taalles-vrijwilligers
‘Om de taallessen en de huiswerkbegeleiding zo levensecht mogelijk te maken hebben we eigenlijk een digiboard nodig. Wie weet heeft een school of bedrijf een “oudje” over of kan ons op een andere manier helpen. Dat zou geweldig zijn.’

 

Meedoen of meer weten?
Mail info@copernikkel.nl of bel 06-25 21 53 40 met Copernikkel. Of loop even binnen, Copernicuslaan 308 in Boschveld.

 

 



Copernikkel

Teksten: Wim van Deurzen
Fotografie: Olaf Smit
Huisstijl: Amelieke van de Lavoir
Webdesign: Joanda van Geffen

Contact opnemen

Copernikkel
Copernicuslaan 308
5223 ER ’s-Hertogenbosch

 06 25 21 53 40
 info@copernikkel.nl